brunomagro studiu de caz configurator produse

Digitalizarea ne-a ajutat destul de mult sa eliminam din barierele pe care le aveam in comunicare.

Acum ca discutiile pe care le avem cu clientii au intrat in online, totusi ramane intrebarea cum putem sa le aratam clientilor produsele noastre intr-o maniera facila?

Companiile producatoare au un mare avantaj in piata, si anume faptul ca produsul acestora este tangibil si mult mai usor de inteles, in genere, decat anumite servicii. Acest lucru este stiut de mult si exista chiar metafore de tipul “o imagine valoreaza cat 1000 de cuvinte”, de unde si predispozitia catre cataloage de produse.

Catalogul de produs – fizic sau digital?

Totusi, aceste cataloage, chiar daca le trimitem digital intr-un format PDF, nu ofera o experienta deosebita catre clientii nostri, deoarece nu sunt interactive.

Mai mult, cataloagele nu ajuta atat de mult nici consilierul; vor fi necesare multe discutii cu clientii pana cand sa se ajunga la o comanda ferma, mai ales atunci cand vorbim de produse personalizate.

Dar exista o varianta mai interactiva care sa ajute si vanzatorii si clientii in a le usura comunicarea si procesul de lucru – configuratorul de produs.

O alta alternativa: configuratorul de produs

Probabil ca aceasta solutie a fost folosita des in Romania in randul producatorilor de mobila si al produselor personalizate cadou, insa poate sa fie extinsa si la alte industrii.

Simpla utilizare a configuratorului nu este suficienta, deoarece obiectivul este ca acele simulari sa fie convertite in comenzi ferme, ceea ce necesita conectari cu sistemele informatice existente pentru gestiunea comenzilor sau pentru facturare.

In era Internetului, clientii cauta review-uri si experiente pozitive cu privire la serviciile si produsele companiilor-tinta, iar inovatia procesului de client service poate contribui la o experienta excelenta, diferentiatoare fata de alte companii.

Mai mult, probabil ca daca li se da clientilor posibilitatea de a-si crea singuri produsul personalizat, vor incerca sa ceara pareri cunostintelor, folosind retelele sociale si partajand rezultatul obtinut.

Companii mari din afara si-au facut inclusiv alte divizii de business strict pentru produsele care sunt generate de catre clientii companiei, un exemplu in acest sens fiind LEGO. Daca nu exista aceasta posibilitate de comunicare directa cu potentiali clienti la nivel mondial si de a refolosi infrastructura existenta pentru a genera alte produse personalizate, probabil ca ar fi ramas doar in segmentul de retail unde cresterea veniturilor ar fi fost limitata.

Configurator 3D de produs B2B sau B2C

Desi exemplul de mai sus are mult sens pentru B2C (LEGO), anumite idei se aplica si pentru companii care livreaza produse B2B.

La nivel de plasare comenzi se consuma mult timp in a se clarifica ce se doreste.

Intr-o etapa initiala, un configurator de produs ar putea sa usureze in primul rand comunicarea cu clientul din partea consultantului de vanzari. Acesta, pe baza informatiilor primite de la client, ar putea sa creeze o varianta-prototip pe care apoi sa o arate printr-un link web si sa obtina feedback instant.

De altfel, acest feedback ar putea sa fie inclusiv atasat acelei simulari de produs, cu posibilitatea de a adnota in ce portiuni sunt necesare schimbari.

Dupa ce se agreeaza comanda respectiva, se poate genera o proforma care sa fie trimisa automat catre client, iar in urma platii avansului, comanda poate sa fie trimisa catre productie si sa fie exportata intr-un format specific.

Doua exemple de configuratoare de produs 3D
Configurator de produse personalizate pentru absolventi

In acest caz, accentul s-a pus foarte mult pe calitatea produsului digital, ca sa fie cat mai apropiat de realitate.

In plus, exista o gama larga de posibilitati de personalizare, pe fata, pe spate, pe cozoroc, in interior, iar randarile (simularea generarii acelui produs) sunt foarte fidele realitatii.

Dupa ce se alege o varianta dorita, aceasta poate sa fie adaugata in cos. Practic, solutia aceasta s-a integrat cu magazinul online.

 

Configurator de produse pentru scaune de birou

Aceasta simulare de mai jos prezinta un demo interactiv, in care se pot personaliza, pe rand, elementele componente ale unui scaun. Simularea aceasta permite la un nivel de baza sa se vada cum ar arata produsul finit. Precizia simularii este mai putin fidela fata de exemplul anterior, insa suficienta cat sa se inteleaga diferentele dintre optiuni.

 

Procesul de realizare al unui configurator de produs 3D

In primul rand, conteaza foarte mult machetele de la care se porneste si cat de detaliate sunt. Apoi, discutam despre cat de fidela dorim sa fie imaginea simulata in navigatorul web.

De cele mai multe ori se investeste enorm de mult timp in machetele de produs, ca sa fie fidele realitatii si in acelasi timp sa fie optimizate pentru a se putea incarca rapid.

Formatele de lucru pe care le-ar avea spre exemplu arhitectii, fie ca vorbim despre AutoCAD, SketchUp, SolidWorks sau altele, vor trebui convertite intr-un format prietenos cu internetul.

Conversia este doar o etapa. Ulterior avem nevoie sa ne asiguram ca rezultatul acelei conversii este suficient de clar incat sa poata fi folosit sau daca este nevoie sa fie refacute anumite zone partial sau total.

In cazul unui producator de incaltaminte nu existau astfel de modele digitale si atunci produsul fizic a trebuit vopsit cu un anumit tip de cerneala care permitea unui scanner sa detecteze contururile produsului fizic si sa-l transforme in produs digital, adica o forma geometrica vectoriala.

Dupa ce avem forma geometrica dorita si aceasta este reprezentata corect si am stabilit gradul de granularitate dorit, atunci vine partea de programare in care simulam surse de lumina precum intr-un studio foto, pentru a se putea obtine efectul acela 3D.

Apoi se adauga elemente de interactivitate precum rotire, zoom in, schimbare elemente, schimbare culori etc.

Ulterior dupa ce programarea obiectelor geometrice a luat sfarsit, putem sa discutam despre integrarea acestui simulator cu alte sisteme, spre exemplu cu un magazin online sau cu un sistem backoffice pentru gestionarea comenzilor. Realizarea modelelor grafice, apoi implementarea lor 3D si integrarea cu alte sisteme sunt practic 3 proiecte separate care au nevoie sa fie reunite sub acelasi acoperis.

Daca nu exista modele bune pentru machetele de produs care pot fi folosite initial, discutam de multa munca asociata cu aceste modelari grafice care are nevoie sa fie validata cu clientul-tinta, iar aceasta munca se poate traduce in preturi destul de piperate (de ordinul zecilor de mii de euro) si in timpi de livrare de 6-12 luni.

O solutie mai accesibila

Impreuna cu anumiti parteneri incercam sa “democratizam” aceste configuratoare de produse si sa putem oferi o varianta mult mai accesibila producatorilor.

Variantele pe care le avem sunt inca in lucru, insa daca va intereseaza, va puteti inscrie in etapa de beta testing care urmeaza sa fie deschisa lunile urmatoare.